Welcome to our site

welcome text --- Nam sed nisl justo. Duis ornare nulla at lectus varius sodales quis non eros. Proin sollicitudin tincidunt augue eu pharetra. Nulla nec magna mi, eget volutpat augue. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Integer tincidunt iaculis risus, non placerat arcu molestie in.

DYMM Baginda Al-Mutawakkil 'Alallah Sultan Iskandar Ibni Al-Marhum Sultan Ismail, Sultan Johor

Saturday, January 23, 2010

DYMM Sultan Iskandar Ibni Al-Marhum Sultan Ismail (diputerakan pada 8 April 1932) adalah Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang kelapan antara 26 April 1984 hingga 25 April 1989, serta Sultan Johor sehingga 22 Januari 2010. Putera sulung kepada Sultan Ismail ibni Almarhum Sultan Ibrahim dengan isterinya Sultanah Ungku Tun Aminah binti Ungku Paduka Bena Sri Maharaja Utama Ahmad, putera ini dinamakan Tunku Mahmood Iskandar.
Tokoh yang kontroversi di Malaysia, Tunku Iskandar menjalani hidup yang pelbagai. Dilantik sebagai Tengku Mahkota pada 1959, baginda disingkirkan daripada jawatan tersebut oleh ayahandanya apabila didapati bersalah atas tuduhan menyerang oleh mahkamah. Bagaimanapun, Sultan Ismail berlembut pada akhir hayatnya dan mengurniakan kembali Tunku Iskandar pangkat dan gelarannya sepuluh hari sebelum kemangkatan.
Berminat dengan tentera, Sultan Iskandar sering tidak seiring dengan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir bin Mohamad ketika beliau menjadi Sultan Johor. Bagaimanapun, setelah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong, Sultan Iskandar berbaik dengan Perdana Menteri dan ini mencapai kemuncaknya apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad dikurniakan dengan "Darjah Pertama Kerabat Diraja Mahkota Johor", sesuatu yang tidak pernah dianugerahkan kepada orang kebanyakan.
Sultan Iskandar telah bercerai dengan ibu Tengku Mahkota, Josephine Trevorrow, dan kemudiannya berkahwin dengan Tengku Zanariah binti Tengku Panglima Raja Ahmad daripada kerabat diraja Kelantan. Tengku Zanariah kini merupakan bekas Sultanah Johor kerana Sultan Iskandar mangkat.


Yang di-Pertuan Agong


Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail
Yang di-Pertuan Agong ke- 8
Raja Permaisuri Agong Sultanah Zanariah binti Tengku Ahmad Panglima Raja

Negeri Johor

Keputeraan 8 April 1932
Istana Semayam, Johor Bahru, Johor

Kemangkatan 22 Januari 2010

Mula jawatan 26 April 1984

Tamat jawatan 25 April 1989

Penyandang terdahulu Sultan Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar

Penyandang kemudian Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Yussuf Izzuddin Shah

0 comments: